dinsdag 4 december 2012

Tutorial wantjes met elastiek

Hier beloofde ik het al, de elastiekentutorial.

- Eigenlijk is die nog makkelijker dan de versie met boordstof. Ik koos er weer voor om wantjes zonder duimen te maken. Voegde alleen nog wat extra naadwaarde toe. De omtrek van een hand tekenen is 1 ding, je mag niet vergeten dat een hand volume heeft ( waar ik niet genoeg rekening mee hield). Zodoende, met extra naadwaarde!

- Waar de pols zowat begint, stik je op de slechte kant van de buitenwantjes een elastiek. Op de eerste foto zie je de elastiek er gewoon opliggen. Op de tweede foto zie je hoe de elastiek helemaal uitgerokken is.

- Het is belangrijk dat hij helemaal uitgerokken is! Dus dat er goed aan getrokken wordt. Het is ook belangrijk dat je achter je voetje echt goed meetrekt aan de stof. Anders komt het niet goed.

- Met een kleine zigzagsteek zet je de volledig uitgerokken elastiek vast, zoals je ziet op de derde foto ( ik gebruikte speciaal een andere kleur garen om het verschil goed te laten zien aan jullie)

- Je zet de buitenwantjes aan elkaar ( goede kanten op elkaar). De binnenwantjes ook. Ik maakte mijn binnenwantjes een beetje kleiner als mijn buitenwantjes, zodat ze mooi in elkaar passen.

-Knip vlak langs de naad de overschot weg.

- Leg de polsopeningen ( is dat wel een bestaand woord?) tegen elkaar, met de goede kanten binnenin. Zie dat je schoenveter ( of wat je dan ook als lint wil gebruiken) al helemaal in 1 van je wanten zit. Laat het uiteinde tussen de 2 openingen piepen.

- Stik helemaal rondom, laat een keergat open.

- Trek de wanten door het keergat en naai het dicht.

- Doe nu net hetzelfde met de andere want.

- Klaar!







Hier zie je ook de gele wanten die ik maakte voor de zoon. Uit dit stofje, want ik had niet genoeg meer over van de blauwe sterrenstof. Hij is er gek op. Ik vind ze meer aanvoelen als ovenwanten ;-). Maar zijn handjes zijn warm en dat is al wat telt!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...