dinsdag 24 juni 2014

Groeiproces

Ik haakte eens iets voor de juffen, en haakte het jaar erop nog eens iets. Ik naaide al eens iets voor de juffen. En dit jaar deed ik eens iets anders!

Het afgelopen schooljaar is nogal een enerverend jaar geweest. Veel gebeurd op schools vlak. Elk kind heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien. Wij hebben ontdekt dat onze kinderen meer voedingsstoffen nodig hebben als een gemiddeld kind, omdat ze van nature te snel groeien. En te snel groeien geeft, net zoals te traag groeien, redelijk wat problemen als er niet wordt ingespeeld op hun behoeften. Gelukkig hebben ze dit op school goed opgevangen!

Er is veel gepieker aan te pas gekomen, slapeloze nachten, en veel extra begeleiding, zowel door ons, de school als externen. Veel overleg met alle partijen en nabije opvolging. Met, vooral voor onze 2 schoolgaande dochters, een heel bevredigend resultaat, oef! Want het blijft toch spannend, je kind dat plots een afwijkend traject volgt.

Onze zoon is ook zeker geĆ«volueerd dit jaar, maar hij zit nog niet goed in zijn vel. We merken aan hem dat hij nog een hele weg af te leggen heeft en we zijn nog zoekende hoe we dit het beste doen. Bij onze middelste dochter hebben we heel kort op de bal gespeeld zodat de problemen bij haar niet zo'n omvang namen als bij de oudste. Ook haar hebben we zien veranderen en groeien, en dat heeft zeker te maken met de juffen, die gelukkig ervaring genoeg hadden om met zo'n koppig dingske om te kunnen ( ook al moesten ze hierbij soms toch ook nog heel creatief nadenken over de aanpak!) De oudste heeft de grootste sprong gemaakt - letterlijk en figuurlijk - en is van een boos, ongelukkig en gefrustreerd kind veranderd naar een zalige meid met genoeg zelfvertrouwen om een tegenslag te kunnen relativeren. Ook hier alle lof voor de juf die haar heel goed heeft opgevangen.

De juf van de zoon kreeg deze keer geen persoonlijk cadeautje. Niet omdat ze haar job niet goed uitgeoefend heeft, maar omdat we met alle ouders van zijn klas hebben samengelegd. De juffen van de meisjes kregen elks een tas, waarop ik, of de oudste dochter, met porseleinstift een bloemenrank had getekend en erop had geschreven 'bedankt om me zo goed te helpen groeien'. Voor de inhoud van de tas gokte ik eerst op deze mugcake. Wegens gebrek aan een microgolfoven had ik opgezocht hoelang ze in een gewone oven moesten. Gelukkig probeerde ik het eerst in een andere tas. Het resultaat was lekker, maar de tas was helemaal bruin uitgeslagen. Afwasbaar, dat wel, maar ik wou het risico niet nemen. Chocolademousse werd het aanvaardbare alternatief. Daarin staken de kindjes zelfgekleurde en geknipte bloemen. Onderaan de tas schreven we hun naam. Ook de directie kreeg een tas, als bedankje voor het nabij opvolgen van onze kinderen en zo verdere problemen te voorkomen.

Het was een vermoeiend schooljaar, maar het was het waard!

3 opmerkingen:

  1. Wat super dat dit schooljaar zo goed verlopen is. Soms hebben kinderen wat extra nodig ja (vertel mij wat), maar dat wil niet altijd zeggen dat ze dat ook krijgen op school. Geweldig dat de juffen (en jullie!) dat dus toch voor elkaar hebben gekregen. Een mooi cadeautje waard!

    (En ik maar zoeken naar die tas op de foto... hihi, gekke hollanders.. :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!
    Bij mij was het vorig jaar zo'n tas :-)
    Dit jaar wou ik eigenlijk een plantje met dan idd ook zo'n tekst erbij, maar vond niet direct de attributen om het af te werken zoals ik wou (had al masking tape gevonden met een meetlat op, maar de rest vond ik niet naar mijn goesting).
    Dus zijn het potten geworden met merci chocolaatjes in met daar een kaartje aan van de kindjes :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...