maandag 25 mei 2015

Hobby's.

 Die oudste van ons, dat is een sportief kind. Ze doet aan turnen én aan tumbling. Tumbling is een iets hoger niveau dan het recreatief turnen en bestaat vooral uit veel - zoals de naam al zegt - getuimel. Radslagen, zweefrollen, ... . Daarom flockte ik de tekst ' Dit is mijn tumbling t-shirt' op haar t-shirt. Ik flockte hem opzettelijk ondersteboven, zodanig dat hij het beste leesbaar is als ze ondersteboven staat. Aangezien ze geen 3 passen kan doen zonder daar een radslag tussen te flansen, heeft ne mens kans genoeg om het te lezen!

Ze heeft gezwommen tot het begin van het schooljaar in clubverband. Nu zwemt ze enkel nog voor haar plezier. Dat wil zeggen dat ze elke week - vrijwillig! - ongeveer 60 baantjes zwemt ( en ik ben elke keer trots als ik er 20 haal), want ze doet aan trimzwemmen ( al die baantjes worden bij elkaar opgeteld via een spaarkaart en na 3km, 5km, 10, 25, 50 of 100km krijgt ze een brevet. Na 2x had ze haar brevet van 3km al).

We doen veel te voet, met de fiets of met de inlineskates. Haar niet-sportieve hobby's bestaan uit scouts, tekenschool en kinder- en jeugdboekenjury.

En half maart kwam daar een nieuwe hobby bij. Basketbal. De sporthal en het zwembad hebben dezelfde inkom dus is het heel laagdrempelig om daar eens te gaan kijken. Een paar vriendinnetjes trokken haar mee en het duurde 1 training vooraleer ze verkocht was.

Ik was er eerst nog wat sceptisch over, wou nog afwachten wat het ging geven. Maar al snel hoorde ik van haar trainster dat ons R. zich inzet en dat ze versteld stond van de vooruitgang die ze op die korte tijd gemaakt had. Ja, en dan wilt ne mens wel eens wat moeite doen. Want ze vroeg al even een sportzak en ik had geen zin om een saai zwart exemplaar te kopen. Kleur! Kleur willen wij. En fleurigheid. Dus dat maakte ik dan maar voor haar. Ik vond wat ik zocht in 'het grote Singernaaiboek'. Hij leek wat klein dus verbreedde ik hem met ongeveer 5 cm. Maar eigenlijk had het niet gemoeten. Voor mij is hij perfect op maat, voor haar is hij wat groot. Maar niet groter dan de sportzakken van de andere speelsters. En de deze pikt ze er zo uit. Vanbinnen is het 1 groot vak, en een zakje vanvoor. Ik stak overal netjes paspel tussen. Eerlijk gezegd ben ik er best wel trots op. Want hij is echt heel mooi gelukt. Geen gesukkel, alles lukte, en dat is niet evident, zeker niet bij zo'n groot stuk.


En voor de lezers die al lichtjes misselijk worden bij al deze hobby's: nee, wij pushen ons kind niet om zoveel te doen. Maar zoals zij zelf zegt: ' ik kan me niet alleen bezig houden mama. Ik heb iemand nodig die zegt wat ik moet doen wanneer ik het moet doen.' Dan is een hobby perfect natuurlijk, wat ook maakt dat ze goed is in de meeste dingen. Zonder stoef, maar ze luistert en zet zich in, en daar bereik je resultaat mee. Wij merken het hier thuis ook, in tegenstelling tot de 3 ander, kan ze zich moeilijk alleen bezig houden. Ze is energiek maar verveelt zich snel. Is ook heel snel afgeleid, ze kan niet lang met hetzelfde bezig zijn, het nieuw is er snel af. Is helaas ook heel snel driftig en boos. Vorig jaar vertelde ik al iets over haar groeiproces. Ondanks alle hobby's die ze nu uitoefent, en alle uitbreiding en verdieping die ze op school krijgt, kunnen wij nog steeds niet uitsluiten dat ze goed zit en daar blijft zitten. Sociaal en emotioneel zit ze nu wel op haar plaats, maar intellectueel heeft ze nog steeds een voorsprong, ondanks het feit dat ze een jaar jonger is als de rest. En als die dochter van ons zich verveelt, -  dan is ze een wandelende driftbui - dan leert ze zichzelf dingen. Zoals kommagetallen bijvoorbeeld, iets wat ze pas volgend schooljaar krijgen. Dus wat doen wij: wij proberen haar af te leiden, na school. Dmv hobby's. Omdat ze niet extra gevoed moet worden op het intellectuele, voeden wij haar fysieke kant, want sportief zijn ligt haar beter dan bvb muziek. Zolang wij het ingepland krijgen ( want de rest heeft natuurlijk ook hobby's) en zij het nodig heeft, doen we wat we kunnen. Er zijn mensen die vinden dat we overdrijven of ons kind pushen om toch maar overal de beste in te zijn. Het tegendeel is waar. Wij remmen ons kind op 1 vlak - het intellectuele - af door ze te laten proeven van veel verschillende dingen. Liever mindere punten maar goed in haar vel, dan perfecte scores ( die ze nu toch ook al bijna haalt zonder ook maar een beetje moeite) maar slecht in haar vel omdat ze zich niet thuisvoelt tussen leeftijdsgenootjes. Haar uitlaatklep is toevallig het sporten. De broer zijn uitlaatklep is timmeren, uitvinden en lego, en dat mag hij ook - maar daar ben ik minder in thuis en heeft hij mijn creatieve kunsten niet zo voor nodig, daarom dat je er hier minder van terugvindt.


2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...